Er du gået i stå?

Læsetid: 2:00 min (600 ord)

I dag vil jeg dele to personlige historier med dig. En fra privaten og en fra arbejde.

Vi starter i privaten.

For fem år siden stillede jeg mig op på vægten derhjemme. Efter et årti med små børn, et krævende arbejde og et par kreative undskyldninger var dommen klar:

99,3.

Jeg havde ellers forsøgt at gøre noget ved min stigende vægt undervejs. Jeg havde læst bøger om vægttab, og jeg havde lyttet til podcasts med eksperter.

Venner! Jeg havde for helvede skrevet bøger om det selv.

Jeg havde al viden i verden. Men jeg kunne ikke finde ud af at ændre min adfærd.

Men så gjorde jeg noget, som du måske også burde gøre.

Jeg hyrede en personlig træner.

Min personlige træner var Anne Gaardmand, der er specialist i madvaner.

Forløbet varede 6 måneder, og vi havde en samtale på en halv times tid hver 14. dag. Jeg fik feedback på min situation og mine udfordringer. Og jeg lavede øvelser og eksperimenter.

Jeg er stadig en snack-psycho, men jeg har fundet en stabil vægt, der er en solid armslængde væk fra de 100 kilo.

Her er den faglige historie.

Jeg har holdt rigtig mange foredrag i mit liv. Og jeg er ikke helt elendig på en scene.

Men her er sandheden: Jeg har aldrig – ikke én eneste gang – haft en person med ude til et foredrag, der skulle give mig feedback, så jeg kunne blive bedre.

Og jeg havde sgu følelsen af at være gået lidt i stå.

Men da jeg skulle på foredragstour med min nye bog, fulgte jeg samme princip. Jeg hyrede en personlig træner, Kenn Hansen, der er specialist i præsentationsteknik.

Han hjalp mig i forberedelsen og var med til premieren. På vej hjem i bilen gav han mig 20+ punkter, jeg kunne forbedre.

  • ”De første 30 minutter kiggede du kun på de første 10 rækker. Husk at se rundt i hele salen, så alle føler sig inddraget”.
  • ”Stop med at bruge den der røde laser i din klikker. Ingen kan se, hvad du laver, og du står med ryggen til publikum, når du gør det”.
  • ”Du har masser af energi. Men du bevæger dig for meget i de første 5 minutter. Det skaber uro”.

Du har fanget min opfordring. Hvis du er gået i stå, så skal du hyre en personlig træner.

Dels fordi du dramatisk øger dine chancer for at forbedre dig. Dels fordi der simpelthen ikke findes nogen større glæde end at udvikle sig.

Jeg ved godt, hvad den umiddelbare indvending er: Det har jeg hverken tid eller penge til.

Her vil jeg tillade mig at være lidt direkte. Det er bullshit.

Vi har penge til kogebøger, vi ikke læser, fitness-abonnementer, vi ikke bruger, streaming-tjenester, vi ikke ser, og kurser, der ikke ændrer vores adfærd.

Og så har vi ikke engang talt om vores budget for take-away endnu.

Og i øvrigt behøver det ikke at koste dig en krone.

Du kan bede din kollega om at give dig feedback på din præsentation. Eller du kan bede en person, du beundrer, om at være din mentor.

Det eneste det kræver er, at du tør være sårbar, og at du er klar på at forbedre dig.

Og hvis du virkelig holder fast i det med tiden, vil jeg citere professor Bente Klarlund, der har sagt det så vidunderligt direkte:

Hvis du ikke har tid til din sundhed nu, skal du huske at sætte tid af til sygdom senere.

Betal nu. Eller betal med renter i fremtiden.

Det samme princip gælder for indtørrede blinde vinkler og forældet faglighed.

Slut

Faglige indsigter til videbegærlige mennesker

Tak, fordi du læste med. Hvis du kunne lide indlægget, så hop med på mit nyhedsbrev. Her får du hver 14. dag en ny indsigt om adfærd, der er brugbar og tankevækkende. Mailen er helt kort og kan læses på under 2 minutter. Over 65.000 er allerede med i klubben.